Het gaat niet om wat je kunt maar om hoe je bent
juni 7, 2023Gymles bij GymMeester.nl
juni 9, 2023Twee generaties geleden speelden kinderen nog 60 procent van de tijd meer buiten dan vandaag de dag. Kinderen van nu bewegen minder en komen minder voor fysieke uitdagingen te staan.
Onderzoek heeft uitgewezen dat er tussen 2014 tot 2018 een stijging van 21 procent was in het aantal kinderen dat met letsel op de Eerste Hulp terechtkwam. Kunnen ze minder goed tegen een stootje dan voorheen? De toename kan te verklaren zijn doordat kinderen minder vertrouwd zijn met hun fysiek kunnen en onvermogen, en niet meer leren vallen.
Daarin is volgens mij een belangrijke rol weggelegd voor het bewegingsonderwijs. We moeten kinderen letterlijk weer leren “vallen en opstaan”. Natuurlijk is daarbij van belang dat de gymdocent een fysiek veilige omgeving creëert waar de kinderen fouten kunnen maken zonder ernstige gevolgen.
Dat is niet de invulling die meestal aan bewegingsonderwijs wordt gegeven en dat is een gemiste kans. Want als het aanbod in de gymles hetzelfde is als bij de sportclub, wat is dan onze meerwaarde? Bewegingsonderwijs moet naar mijn mening juist elementen bevatten uit de realistische leefomgeving van kinderen en tegelijkertijd vernieuwend zijn.
Kinderen van nu bewegen minder en komen minder voor fysieke uitdagingen te staan.
Dat geldt overigens ook op sociaal-emotioneel gebied. Tijdens de gymlessen moet er ruimte zijn voor een beleving die nergens anders wordt ervaren. Belangrijker dan presteren, competitie en winnen, zijn daarom: samen plezier maken met respect voor elkaar, ervaren waar je eigen grenzen liggen, en weerbaarheid ontwikkelen door ook tegenslagen te incasseren
Bewegingsonderwijs is een uniek vak, maar dan moeten we als gymdocenten wel grote stappen maken in het aanbod. Anders wordt het “meer van hetzelfde” en blijven cruciale ontwikkelingsmogelijkheden onbenut.